راهنمای خرید لامپ های LED

    1536 بازدید
طراحی دکوراسیون: نورپردازی

چند سالی هست که در کشورهای پیشرفته از لامپ کم مصرف معمولی استفاده نمیشود و به جای آن از لامپ LED (ال ای دی) استفاده می کنند . در سال های اخیر این تکنولوژی جدید به بازار ایران هم وارد شده است. اما چون بازاریابی و تبلیغات عمومی درستی انجام نشده ، خیلی از مردم اصلا اطلاعی از وجود چنین لامپی هم ندارند . از نظر خیلی ها لامپی بهتر از لامپ کم مصرف معمولی در بازار وجود نداره . ولی لامپ LED ال ای دی بهترین لامپی هست که می تونید بگیرید .
استفاده از لامپ LED ال ای دی می تونه پول برق ر1 کاهش دهد و در دراز مدت تاثیر بسیار خوبی در اقتصاد و صنعت کشور بگذارد . در این مطلب می خوام ابعاد مختلف در مورد لامپ LED ال ای دی رو بررسی کنیم .

راهنمای خرید لامپ های LED

لامپ LED ال ای دی چیست؟

LED مخفف Light Emitting Diode به معنی دیود منتشر کننده نور میباشد . به LED دیود نوری هم گفته میشود. نور LED بستگی به اندازه و مشخصات فنی اون قطعه دارد اما در هر صورت نورش محدود میباشد . برای اینکه ما نور بیشتری تولید کنیم باید چندتا از همین LED ها رو کنار هم بگذاریم تا نور آنها با هم جمع شود. لامپ های LED ال ای دی هم دقیقا همینجوری ساخته میشوند یعنی داخل لامپ LED ال ای دی یه بورد وجود دارد که تعداد زیادی قطعه LED در روی آن قرار گرفته . هرچه تعداد این LED ها بیشتر باشه ، نور لامپ هم بیشتر میشه البته طبیعتا برق بیشتری هم مصرف میکند.
لامپ LED ال ای دی بسته به تعداد همین LED های کوچک، در توان ها و شکل های مختلفی طراحی میشود.

لامپ LED ال ای دی چیست؟

مزایای لامپ LED ال ای دی

■ لامپ LED ال ای دی کلا مزیته و عیب خاصی نداره شاید تنها ایرادش قیمت بالاش باشه اما ارزشش رو داره .
■ برق خیلی کمی مصرف می کنن اما با این حال نور بسیار مناسبی دارن . به همین دلیل می تونید یه محیط 100 متری رو نهایتا با 300 وات روشن کنید .
■ کیفیت نور بسیار خوبی داره یعنی زیر نور لامپ LED ال ای دی رنگها به درستی دیده میشن .
■ حدود 25000 ساعت عمر مفید دارن یعنی اگه روزی 4 ساعت هم لامپ LED ال ای دی رو روشن بذارید حدود 20 سال واستون کار می کنه .
■ به صورت آنی روشن میشه و نیازی به گرم شدن برای تولید حداکثر نور نداره ( بر خلاف لامپ های CFL )
■ گرمای کمی تولید میکنه و معمولا توسط هیت سینک خنک میشه . اینجوری کمتر آسیب می بینه .
■ حباب محکم و تقریبا نشکن داره که اگه لامپ از ارتفاع بیفته نمی شکنه . بر فرض اینکه حباب هم بشکنه ، باز هم قطعات LED داخل لامپ سالمن و از خودشون نور میدن . با این تفاوت که نور لامپ کانالیزه میشه . پس حباب لامپ LED ال ای دی ، نور رو به صورت 180 درجه پخش می کنه .
■ لامپ LED ال ای دی ماده سمی و خطرناک مثل جیوه نداره ضمن اینکه امواج خطرناک مثل مادون قرمز و فرابنفش هم تولید نمی کنه .
■ به دلیل حجم کم قطعه LED ، لامپ LED ال ای دی می تونه در شکل ها و اندازه های مختلف طراحی بشه . یعنی دیگه نیازی به لوله نداره .
■ دمای هوا تاثیر خیلی کمی رو لامپ LED ال ای دی میذاره . مثلا در هوای زیر صفر درجه هم لامپ LED ال ای دی به درستی کار می کنه این در حالیه که لامپ CFL در دمای زیر صفر مثل بچه آدم کار نمی کنه .
■ در لامپ LED ال ای دی خبری از چشمک زدن و این ادا اصولا نیست .
■ لامپ LED ال ای دی محدودیتی در تعداد خاموش و روشن شدن نداره . یکی از مشکلات لامپ CFL این بود که اگه زیاد خاموش و روشن میشدن عمرشون به شدت کم میشد .

مزایای لامپ LED ال ای دی

منبع: علم فردا




مشاوره و اجرای پروژه های دکوراسیون داخلی : ##


دیجیتال مارکتینگ

نظرات

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟